måndag 17 oktober 2011

Prao på Nils Holgerssongymnasiet i Skurup.

Dag 1, Måndag.

Idag kom Joanna och jag till Skurup klockan 9.00. De andra tjejerna som också var från
Simrishamn väntade vi in, och en kille från Lomma som också skulle praoa här.
Tjejerna praoar på hästavdelningen och Joanna, Viktor och jag praoar på Djurhållning.
Vi blev först visade runt på skolan och fikade med Syon, Göran.
Efter det bytte vi om till våra arbetskläder och gick ut till kostallet.
Vi var hos kalvarna först, matade dem och gjorde rent. Vi lyssnade på Ellinor
när hon visade oss några saker, vi schasade in kor från hagen in till stallet,
vi gjorde rent hos korna, och vi fick vara med och lära oss att mjölka dem.
De stängdes in på två rader mellan oss, så lärde vi oss hur man satt på
maskinerna på spenarna, och allt som hör till att mjölka.
Jag hade aldrig mjölkat förr så det var spännande!
Vi var också i svinstallet. Där fanns det ungefär 10 boxar med en sugga
och griskultingar i varje. Hos dom gjorde vi rent, strödde nytt halm och
gav dem mat. Här finns också ett stall med sällskapsdjur, med kaniner,
marsvin, möss och andra djur i. De håller också på att bygga burar till höns
och andra fåglar som de ska ha sen. Så vi var hos dem djuren i ungefär en timme
och kelade, fodrade, och rengjorde.
Alla lektioner var roliga, och jag skulle absolut kunna tänka mig att gå på skolan,
änn så länge iallafall.
Det fanns inget ledigt rum i tjejhuset så vi har ett rum i det trevliga killhuset Axet!
Och kvällens underhållning för killarna verkar vara att knacka på vår dörr..

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar