tisdag 4 oktober 2011

Hur påverkar medier vårt val inför yrke eller utbildning? v. 40

Jag tror att nästintill alla blir påverkade inför yrke eller utbildning genom TV, radio, reklam m.m.
Genom tv-program kan man bli påverkad ganska mycket.
T.ex Bonde söker fru, bönder har aldrig varit med på TV innan, men
nu kan helt plötsligt kanske många fler fått upp ögonen för det.
Detsamma med Bygg och Inredningsprogrammen, kanske finns det
ungdomar som börjat tänka efter och känner att de vill gå
en bygglinje på gymnasium? Det är samma med matprogrammen,
någon känner sig kanske dragen till att bli konditor eller gå
restauranglinje på gymnasiet.
Jag tycker att det kan vara bra att bli påverkad av media.
Om man inte riktigt vet vad man vill gå på gymnasiet
(som jag vet att många i vår ålder gör), kan det vara jättebra med
alla reklamblad från gymnasier osv som vi får hem i brevlådan!
Själv har jag bara fått ett, som jag faktiskt tyckte verkade bra
och som jag ska åka till på Öppet hus. Fast jag redan var 90% säker
på vilken skola jag vill gå på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar